PREZENTARE SI PERSPECTIVE
In urma cu ceva timp am dat din intamplare peste un anunt cu un obiectiv Canon EF 500mm F4.5 , care era la un pret bun, chiar mai bun decat preturile cu care se vinde pe forumul fredmiranda (cel mai mare forum de vanzare de echipament foto din SUA). Avand in vedere ca un Sigma 500mm F/4.5 costa 5000$ pe BH , iar pe birdforum se vinde la second cu aproximativ 2000 lire, sa cumperi un Canon 500/4.5 la second cu pret mai mic decat Sigma 500/4.5 la second mi se pare o afacere buna. Este un obiectiv destul de rar pe piata de second.
Canon EF 500mm F4.5 este prima generatie de obiective de 500mm a lui Canon pe montura tip EF (cu autofocus si diafragma actionata electric), fiind produse intre 1991 si 1999, obiectivul meu fiind fabricat in 1997 dupa codul de pe montura. Acesta fost inlocuit in 1999 de Canon 500mm F4 cu stabilizare, care acum costa 7000$ pe BH.
In 2011 este programata iesirea pe piata celei de a treia generatii de obiective EF500mm, Canon 500mm F/4 L IS USM II care a primit o noua stabilizare optica (mai performanta), dar vine sa aduca performante mai bune de imagine si autofocus atunci cand este cuplat cu noile teleconvertoare de la Canon (Canon 1.4x generatia III). Insa Canon a amanat deja data de lansare de la Mai 2011 la Iunie 2011, iar din cauza cutremurului din Japonia, la Decembrie 2011. In Iunie pretul de lansare anuntat a primit si un “upgrade” de la 9500$ la 10500$.
Din pacate de la inceperea crizei in 2008 in USA preturile au explodat pentru ca _Canon 500mm F4 IS se vindea cu 5300$ in Martie 2008, iar Sigma 500mm F4.5 costa 3700$. Insa acele vremuri au trecut, tendinta pana in 2011 fiind tot de crestere a preturilor.
Pentru cei ce fotografiaza cu obiective semipro nu se anunta nici o veste buna, atat Canon dar mai ales Nikon nu sunt interesati sa upgradeze aceste obiective, Nikon fiind mult ramas in urma fata de Canon la obiective precum 300 F/4 sau 80-400 F/5.6 VR la care Canon are stabilizare si motor ultrasonic de 10 ani. Asadar viitorul este destul de sumbru pentru cei care fotografiaza cu teleobiective atat semipro cat si pro, poate singura veste buna vine dintr-un zvon ca _Canon a depus in Aprilie 2011 un patent pentru un nou Canon 300 F/4 IS II.
Update 2011 Septembrie: In luna septembrie a aparut stirea ca _Canon a depus un patent si pentru un nou Canon 100-400mm F/5.6.
Update 2013: In anul 2013 atat Nikon a lansat un nou 80-400mm F/5.6 cat si Sony un nou 70-400mm F/5.6 . Calitativ au mai redus din diferenta care le despartea de Canon 100-400mm F/5.6 la viteza de focus si rezistenta la purple fringing, insa la un pret cu 20-30% mai mare.
IMPRESII SUBIECTIVE:
– Viteza de focus este simtitor mai lenta decat la 400mm F/5.6 sau 300mm F/4, as zice ca este apropiata cu a lui Canon 100-400mm F/5.6 obiectiv cu care am facut cam 10.000 imagini ; dar putin mai rapid decat Nikon 300mm F4. Bineinteles comparatia este cu limitatoarele cursa de focus situate la fel (pe distanta lunga sau scurta).
– Are 3 setari pentru focus limiter 5m-infinit, 5m-12m si 12m-infinit. Imi place setarea intermediara 5-12m pentru ca in felul acesta nu poate sa iti fuga focusul pe un background indepartat. Si Sigma 500/4.5 imi amintesc ca are tot la fel. Canon 400mm F/5.6 are doar doua setari de focus limiter.
– Probabil cel mai mare defect al obiectivului este slabiciunea in fara aberatiilor cromatice. Aberatiile cromatice laterale Verde/Rosu sau Albastru/Galben sunt greu vizibile insa apare un contur albastrui in zonele cu iluminare foarte puternica/supraexpunere (contrast mare), deci avem de a face mai degraba cu Purple fringing. Se vede ca obiectivul a fost proiectat pentru film si nu pentru senzor digital. Totusi problema nu este de foarte mare importanta, pentru ca o imagine cu pasari facuta in contraste puternice din start nu este o imagine prea buna.
– La fotografiat pasari in zbor merge destul de greu nu neaparat din cauza greutatii sau a vitezei mai mici de focus (bineinteles cu limitatorul setat pe 12m-infinit) ci mai mult din cauza ca la 700mm este destul de greu sa ti punctul de focus pe subiect sau sa gasesti subiectul intr-un unghi vizual ce acopera doar ~2/3 grade (in functie de factorul de crop al camerei).
– Nu este foarte greu dar nici usor, cuplat cu Canon 1D mark III il pot tine cam maxim 5 minute in mana dupa care incepe sa imi tremure mana prea tare ca sa mai pot face imagini decente.
– Parasolarul/ hoodul este imens are cam 60% din lungimea obiectivului, de aceea este incomod de transportat si folosit. Totusi acesta poate fi inlocuit cu un parasolar din material moale.
– Obiectivul nu are capac ci o husa uriasa pe piele care are rol de capac. Mi-am facut un capac mai mic de piele pentru obiectiv. Exista solutii alternative cu capace moi de silicon sau huse mai mici.
– Batranul meu monopod Manfrotto 676B care se potrivea ca o manusa pentru Canon 400/5.6 pare prea firav pentru 500/4.5 , mi se pare ca vibreaza prea tare la declansare.
– Are si un buton de focus preset + inel de focus preset, insa este o setare care ajuta mai mult de fotografii de sport decat pe cei de wildlife. Aici daca focusul este 10cm in fata sau in spatele pasarii ai cam ratat imaginea, asa ca mai bine faci AF din nou decat sa revii la un AF setat.
– Un alt buton inutil pentru mine este cel de setare a vitezei in Manual Focus, avand treptele 1,2,3 care modificand focusul in mai rapid sau mai lent cand invarti cu aceeasi viteza de inelul de focus. Rareori am folosit la pasari Manual Focus.
TESTE
Bineinteles dupa ce am cumparat obiectivul eram curios sa vad ce am castigat fata de Canon 400mm F/5.6 care il aveam. Asa ca am efectuat clasicul test cu bacnota.
Cum am procedat ?
– Am lipit cu scotch o bacnota dreapta de 100lei pe o bucata de carton mai groasa.
– Am vrut sa pun camera si obiectivul pe tripod,pentru a minimiza tremurul imaginii insa pana la urma m-am gandit ca ar fi mai bun un suport mai stabil. Asa ca am luat un butoi de metal cam de 1 metru de inalt, greu de vreo 30-40kg, pe care l-am stabilizat la talpa cu niste pene de cauciuc pana m-am asigurat ca nu misca deloc.
– Am pus camera 1D mark III si obiectivele la 10 metri distanta de bacnota, pentru ca asta este cam distanta obisnuita de care fotografiez eu pasarile, iar o bacnota de la aceasta distanta are cam acelasi nivel de finete a detaliilor precum penele unei pasari.
– La fiecare diafragma am tras catre 3 cadre cu Autofocus (dupa fiecare declansare defocusam cu mana dupa care faceam din nou AF).
– Apoi la fiecare diafragma mai trageam inca 3 cadre pe Manual focus combinat cu Liveview 10x pe ecranul camerei si folosind declansare cu oglinda preridicata (Mirror lock-up) si intarziere de 2 secunde, pentru a fi sigur ca _camera nu o sa vibreze din cauza oglinzii la declansare.
– De asemenea m-am straduit sa folosesc niste timpi aproximativ egali sau mai scurti decat regula 1/focala secunde. La testul cu obiectivele am folosit ISO400 iar la cel care include si teleconvertorul am folosit ISO800.
– Testul a fost facut afara in lumina natura, pe timp insorit dar bacnota a fost plasata in umbra pentru a fi sigur ca o sa am lumina uniforma de-a lungul testului care a tinut aproximativ 30minute.
– Am folosit parasolarul la ambele obiective, pentru a ridica contrastul imaginii (a nu permite luminii incidente sa intre in obiectiv).
Cum am developat imaginile ?
– La fiecare diafragma am ales cadrul cel mai clar (sharp) din cele 6 imagini fotografiate prin cele 2 tipuri de focalizare. Am specificat cu text rosu pe imagine ce am ales.
– Softul folosit pentru conversia fisierului RAW in JPG a fost Canon DPP 3.9 , cu setarile Contrast, Highlight, Shadow, Color Tone = 0 ; Color Saturation = 1 ; Sharpness = 3
– In convertorul RAW s-au facut mici reglaje de luminozitate (maxim +/- 0.33Ev) si balansul de alb in DPP pentru a echilibra intre imagini luminozitatea si balansul de alb.
– Am convertit in TIF folosind DPP, dupa care am folosit Photoshop pentru a face crop si transforma in JPEG pentru ca am observat ca la aceasi marime a fisierului pastreaza o finete mai mare a detaliilor.
– Toate cropurile prezentate aici sunt 100% din imaginea initiala (RAW).
TESTUL 1: Comparatie intre obiectivele Canon EF 500mm F/4.5 L USM vs Canon EF 400mm F/5.6 L USM
Concluzii pe etape la testul 1:
– La Canon 400mm se vede o crestere clara a detaliilor cand inchidem diafragma de la 5.6 la 7.1 . Se vede in special pe masca din stanga chipului lui Caragiale. De asemenea pe sacoul lui Caragiale se vede o crestere a contrastului (liniile negre devin mai negre) si mai dispar aberatiile cromatice (tenta de albastru/violet pe care au dungile negre ale sacoului).
– La 500@4.5 se vede un avantaj in detalii in special la numarul 1 din cifra 100 din dreapta sus a imaginii. La imaginea 400@7.1 nu vad aceste dungi clar structurate, pe cand la 500@4.5 acele dungi se diferentiaza. Chiar daca la sharpness sta ceva mai bine 500@4.5 ramane in urma fata de 400@7.1 la aberatii cromatice, ceea ce este si normal pentru ca in general la toate obiectivele, aberatiile sunt mai pronuntate cu diafragma deschisa la maxim (wide-0pen).
– La 500@5.6 se vede o mica crestere la sharpness fata de 500@4.5 insa ce este mai evident este scaderea aberatiilor cromatice.
– La 500@7.1 se vede o crestere evidenta de sharpness fata de 500@5.6 pe masca, in zona ochilor si a mustatei lui Caragiale. As zice ca obiectivul este “tack sharp” ca sa folosesc sintagma americana pentru o claritate foarte buna.
Concluzie finala la testul 1:
– Spre uimirea mea Canon 500 la F4.5 (wide open) ii da deja clasa in privinta detaliilor lui Canon 400 chiar inchis la F7.1 , ceea ce nu ma asteptam cand am cumparat acest obiectiv.
400mm@F5.6 | 400mm@F7.1 | 500mm@F4.5 | 500mm@F5.6 | 500mm@F7.1 [Click pe linkuri pt. comparatie]
TESTUL 2: Comparatie intre obiectivele Canon EF 500mm F/4.5 L USM + 1.4x vs Canon EF 400mm F/5.6 + 1.4x , avand cuplat un teleconvertor Kenko Pro 1.4X .
560mm@F8 | 700mm@F6.3 | 700mm@F8 [Click pe linkuri pt. comparatie]
Concluzii pe etape la testul 2:
– Cred ca nu sunt foarte multe lucruri de spus la testul 2 decat ca la 700mm deja ai detalii care cu Canon la 400mm sunt invizibile in testul 1.
– La 700@6.3 apar detalii pe backgroundul verde al bacnotei (deasupra umarului stang) sau portocaliu (deasupra umarului drept). Fata de 560@8 dungile de pe cifra 100 din dreapta sus sunt mai bine vizibile si apar detalii pe nasul mastii.
– La 700@8 deja se pot citi literele foarte mici din stanga sus, scrise deasupra cuvantului ROMANIEI.
Concluzie finala testul 2:
– Faptul ca in Canon 500/4.5 + TC intra cu 66% mai mult lumina la diafragma minima fata de Canon 400/5.6 + TC ajuta mult sistemul de Autofocus al camerei sa faca un focus mai precis si mai rapid. Pe langa aceasta se pare ca impreuna cu TC, wide-open si de la aceeasi distanta 500/4.5 reuseste sa captureze mai multe detalii.
Update 2011 Septembrie:
Pentru ca a fost luna plina saptamana asta am profitat si mi-am pus “telescopul” la treaba. Am cuplat teleconvertorul kenko pro 1,4x si le-am conectat la Canon 400D pentru ca are factor de crop mai mare decat 1Dm3, iar la ISO mic gen ISO100 nu este diferenta de noise evidenta intre 400D si 1Dm3.
Am luat tripodul si telecomanda cu fir, am pus aparatul pe mirror lockup pentru a minimiza vibratiile la declansare si am tras vreo 15 cadre la diafragme intre F8 si F11 si ISO100 si ISO400. Asta a iesit:
Imaginea prelucrata o puteti vedea la mine in galerie:
http://www.fotonatura.ro/forum/album/eliz/landscapes/digital/IMG_27480.jpg.html
Felicitari, sa-l folosesti cu placere si sa-ti aduca multe rezultate !
Sal,
Felicitari pt. achizitie! Super tare lentila !
Poate facem o tura prin augut-sept pe undeva. Eu ajung in Ro pe 20 august si stau pan pe 22 sept.
Mai povestim
Salut.
da, ar fi fain sa mergem pe undeva. cred ca e mai bine inainte de 10 septembrie, ca dupa acea data sunt sanse sa inceapa sezonul ploilor.
[…] pe acolo, asteptand sa fie fotografiate. Motiv pentru care NU mi-am luat obiectivul mare Canon 500mm F4.5 , ci pe cel mic Canon 400mm F5.6 . Cel mare ocupa si spatiu dublu in rucsac si era de 3 ori mai […]